Přeskočit obsah

Synchronizace souborů přes ownCloud

Každý uživatel LIANE má k dispozici cloudové úložiště ownCloud od sdružení CESNET, jak je popsáno na webu LIANE. V učebnách NTI je k dispozici synchronizační klient, díky kterému můžete v učebně synchronizovat soubory s tímto cloudovým úložištěm. Po nastavení klienta ve Vašem profilu v učebně a na Vašich zařízeních tak můžete vybraná data automaticky synchronizovat mezi Vašimi zařízeními a učebnami.

Slovníček pojmů

  • místní počítač – počítač, se kterým uživatel přímo pracuje
  • vlastní počítač – počítač, který uživatel vlastní nebo má pod kontrolou a užívá ho pro vlastní potřebu
  • cloudové úložiště ownCloud (nebo jen ownCloud) – vzdálené souborové úložiště, ke kterému je možné přistupovat přes internet
  • synchronizační klient (nebo jen klient) – aplikace, která provádí synchronizaci vybraných souborů mezi cloudovým úložištěm ownCooud a místním počítačem

Instalace synchronizačního klienta na vlastním počítači

Poznámka

V učebnách je synchronizační klient nainstalován centrálně a tato sekce se vztahuje výhradně na vlastní počítač uživatele.

Pro instalaci synchronizačního klienta navštivte oficiální stránku ownCloudu, odkud si ho nainstalujete.

Nastavení synchronizačního klienta

Poznámka

Pokyny v této sekci jsou cíleny na učebnu, ale jsou velmi podobné pro použití na Vašem vlastním počítači po instalaci klienta.

Pro zprovoznění synchronizace je potřeba nastavit klienta pomocí následujících kroků:

  1. Spusťte aplikaci ownCloud desktop sync client (viz Spuštění aplikace).

    Spuštění aplikace ownCloud z menu

  2. Na výzvu What is your server's address? zadejte adresu owncloud.cesnet.cz do pole níže a pokračujte stisknutím tlačítka Next.

    Zadání adresy ownCloud serveru

  3. Jste vyzváni k otevření webu ownCloudu ve webovém prohlížeči, kde se v dalších krocích přihlásíte.

    Otevření prohlížeče pro příhlášení

  4. V prohlížeči klikněte na LOG IN.

    Stisknutí LOG IN v prohlížeči

  5. Je Vám nabídnut seznam instatucí, pomocí kterých se můžete přihlásit. V našem případě do vyhledávání zadejte tul a poté vyberte Technical University of Liberec.

    Výběr TUL pro přihlášení

    Pokud jste se již někdy přihlašovali z místního počítače do ownCloudu nebo jiné služby využívající eduID.cz, je přímo předvybráno přihlášení přes TUL.

    Výběr TUL pro přihlášení – předvybráno

  6. Proběhne přihlášení přes Shibboleth naší univerzity (detaily viz web LIANE). Pokud jste se již v aktuálním prohlížeči přihlašovali, budete automaticky přihlášeni. Pokud ne, přihlaste se přes standardní dialog, který se Vám zobrazí.

    Přihlášení přes Shibboleth

  7. Jste přesměrováni zpět na web ownCloudu. Zde potvrďte, že povolujete aplikaci přístup k Vašemu účtu.

    Povolení k přístupu k účtu

  8. V původním okně nastavení klienta se objeví hláška You're all set! V tuto chvíli jste přihlášeni. Ve výchozím stavu se budou synchronizovat všechny Vaše soubory, což může být nežádoucí, protože v ownCloudu můžete mít i soubory, které v učebně nebudete potřebovat. Vybrání pouze některých složek se provede pomocí dalších kroků.

    Zobrazení You're all set!

  9. Pro výběr složek, které se budou synchronizovat, v aktuálním okně nastavení klienta klikněte na Advanced configuration.

    Výběr Advanced configuration¨

  10. Zvolte Configure synchronization manually a klikněte na Finish.

    Výběr Configure synchronization manually

  11. Zobrazí se nové okno. V něm máte možnost vybrat místní složku, kam se budou data synchronizovat. Pokud nemáte důvod ke změně, ponechte nezměněné, soubory se budou ukládat do složky ownCloud ve vaší domovské složce. Pro pokračování klikněte na Next.

    Výběr místní složky pro synchronizaci

  12. Máte možnost vybrat složku na ownCloudu, jejíž obsah se bude synchronizovat s místní složkou, kterou jste vybrali v předchozím kroku. Doporučujeme vybrat celý ownCloud, abyste mohli synchronizovat jakékoliv podsložky, přičemž nechtěné si odškrtněte v dalším kroku. Pro pokračování klikněte na Next.

    Výběr složky na ownCloudu k synchronizaci s místní složkou

  13. Máte možnost odškrtnout podsložky, které nechcete synchronizovat. Podsložky je možné rozkliknout dvojklikem, aby se zobrazil výběr na nižší úrovni. Pro dokončení nastavení klikněte na Add Sync Connection.

    Poznámka

    Pokud v ownCloudu máte složky, které v učebnách nepotřebujete, prosíme Vás, odškrtněte je a zbytečně je nesynchronizujte.

    Odškrtnutí nechtěných podsložek

    V uvedeném příkladu zůstaly vybrané pouze podsložky Documents a Programming.

  14. V tuto chvíli je synchronizace nastavena.

Možné dotazy

  • Je možné použít jiný ownCloud server než ten od CESNETu?

    Ano, je to možné. Přihlašovací proces se však bude lišit od výše uvedeného postupu.